Blog Post

Max de Wilde • jun. 07, 2019

Herken jij de geheime boodschap in deze logo's?

2 mensen maken schetsen voor een logo

Veel bekende bedrijven hebben hun logo ontwerp goed doordacht en laten de merkidentiteit duidelijk terugkomen in hun logo. Wellicht heb je de volgende logo’s al regelmatig voorbij zien komen, maar is het je ooit opgevallen dat sommige een geheime boodschap verbergen?

10 bedrijfslogo’s met een geheime boodschap.

1. Tour de France

Het jaarlijks terugkerende wielerevenement in Frankrijk heeft goed nagedacht over hun logodesign. Als je goed kijkt weerspiegelt de letter R in het woord tour een wielrenner en de letter U lijkt op een zadel.

2. Unilever

Unilever is het perfecte voorbeeld van een creatieve logo ontwerp. In de letter U zijn 26 iconen verwerkt, die ieder voor zich een betekenis hebben en verwijzen naar het bedrijf. Het symbool van de plant rechts in het midden, verwijst naar het extract van planten bijvoorbeeld thee. Daarnaast symboliseert het icon naar groei en landbouw.

Logo Unilever

3. Domino’s Pizza

Om achter de geheime boodschap van het Domino’s logo te komen, moet je iets meer weten van hun geschiedenis. Het is namelijk zo dat de drie punten in het logo ‘de eerste drie locaties’ van Domino’s betekenen.

De oprichters van het bedrijf hadden de intentie om bij ieder nieuw verkooppunt, een punt toe te voegen aan het logo. Al snel bleek dat hun bedrijf een snelle groei doormaakte en besloten ze om het bij de oorspronkelijke drie punten te laten.

4. Subway

De twee pijltjes in het Subway logo hebben duidelijk een geheime boodschap. De twee pijltjes die in de tegengestelde richting van elkaar staan, geven namelijk de ingang en uitgang van de metro aan. Het logo symboliseert dat je bij Subway snel verrukkelijk eten kunt halen voor onderweg.

5. Atletico Madrid

Deze Spaanse voetbalclub heeft heel wat harten van voetbalfans veroverd sinds het succes zowel nationaal als Europees, maar is het je weleens opgevallen dat er een beer is verwerkt in het logo van Atletico Madrid?

In het logo is een beer die een aardbei probeert te pakken uit een aardbeienboom verwerkt. Het plaatje verwijst naar het stadswapen van Madrid. Daarnaast verwijzen de zeven sterren in het logo nogmaals naar een beer, namelijk het sterrenbeeld ‘de kleine beer’.

6. Hope for African Children

Het ondersteunen van Afrikaanse gemeenschappen is HACI’s doel en dat kun je duidelijk terugzien in dit fantastische logo. Door het slim gebruik maken van de oranje kleuren en de negatieve ruimte, kun je twee geheime boodschappen vinden.

De eerste is het continent Afrika, wat aantoont waar de kinderen vandaan komen die hulp moeten krijgen. De tweede boodschap is een Afrikaanse moeder en haar kind, die elkaar in de ogen kijken. Eigenlijk zou je bij het zien van het logo zonder de bedrijfsnaam, al kunnen achterhalen wat de doelstelling van het bedrijf is. Hier wordt al over nagedacht in de bedrijfsnaam bedenken fase.

7. Nintendo Gamecube

Elke gamer of kind die opgegroeid is in de jaren 90 of in de jaren 0, heeft vast weleens gehoord van de Nintendo Gamecube. Het logo is eigenlijk vrij simpel: het is een kubus in een wat grotere kubus. Echter als je goed kijkt kun je de letter ‘G’ en de letter ‘C’ in de kubus zien.

8. Formule 1

Formule 1 is populairder geworden sinds de doorbraak van Max Verstappen. Wellicht heb je het logo vaker op tv langs zien komen, maar heb je weleens de geheime boodschap kunnen spotten?

Het is meer dan alleen een zwarte F en een rood patroon, dat veel weg heeft van een racebaan en snelheid aanduidt. Tussen de zwarte F en het rode patroon is namelijk een 1 zichtbaar.

9. Continental

Het bedrijf Continental laat op een creatieve manier zien in het logo, waarin zij gespecialiseerd zijn. De letter ‘C’ en letter ‘O’ vormen namelijk een autoband.

10. Toblerone

De chocolade van het merk Toblerone zul je vast wel eens van hebben gehoord of zelfs hebben geproefd. Het chocolademerk uit Zwitserland scoort niet alleen hoog op het maken van chocolade, maar scoort ook hoog met het creatieve logo.

In het logo ontwerp is de Zwitserse berg De Matterhorn te zien, die aantoont waar de chocolade vanaf komt. Als je goed kijkt zie je in de berg zelf een afbeelding van een beer, die ook weer verwijst naar de plaats waar het allemaal begon.


Je eigen logo met geheime boodschap laten maken

In deze blog heb je gezien hoe bekende bedrijven creatief zijn geweest met het maken van hun logo. Continental liet in het logo zien wat zij als bedrijf aanbieden. Toblerone vertelde door middel van hun logo het verhaal waar het allemaal begon. Het delen van een verhaal is een uitstekende manier om vertrouwen op te bouwen met jouw doelgroep. Een verhaal kan prima worden gedeeld met behulp van een creatief logo.

Het bedenken van een logo ontwerp met een geheime boodschap vergt wel de nodige creativiteit. Een grafisch ontwerper kan jouw ondernemingsverhaal terug laten komen in een logo. Mocht je geïnteresseerd zijn in een nieuw logo ontwerp, bekijk dan eens wat Logoz voor jou kan betekenen. Hier vind je meer informatie over ons .En hier kun je meteen je logo opdracht indienen. De eerste ontwerpen zijn altijd 100% vrijblijvend!

Share by: