Het nieuwe logo van Aston Martin

De iconische Britse luxe autofabrikant Aston Martin heeft een paar weken geleden een update onthuld van zijn gevleugelde logo, ontworpen door de legendarische ontwerper Peter Saville.
Het nieuwe logo blijft sterk gelijkend met één opvallende verandering: de verwijdering van een halfronde lijn die door beide vleugels loopt. Door deze verandering ziet het logo er slanker en moderner uit dan voorheen.

Het oude logo met de halfronde lijn. (2003)

Het nieuwe logo zonder de halfronde lijn en met dikkere lijnen. (2022)
Het nieuwe logo is een poging van Aston Martin om zijn aantrekkingskracht bij jongere mensen te vergroten. Het is bijna 20 jaar geleden dat ze hun logo voor het laatst vernieuwden. Het nieuwe logo zal worden gebruikt op alle toekomstige modellen die vanaf nu worden uitgebracht. Ook het F1-team zal gebruik maken van het nieuwe logo. Beginnende tijdens de Grand Prix van Frankrijk dit weekend.
Nieuwe slogan
Niet alleen een nieuw logo, maar ook een aangepaste slogan. De nieuwe slogan van Aston Martin luidt: “Intensity. Driven.” Persoonlijk vinden wij hier op kantoor dat de oude slogan “Power, Beauty, Soul” beter is. Maar er zullen bij Aston Martin vast hele knappe koppen over hebben nagedacht.
De geschiedenis van het bedrijf Aston Martin
Het bedrijf werd in 1913 opgericht door Lionel Martin en Robert Bamford. De naam Aston Martin komt van de achternaam van de oprichters en het feit dat ze vroeger met auto's raceten op de Aston Hill Climb, een populair race-evenement in Engeland.
Het bedrijf heeft een lange geschiedenis van het bouwen van enkele van de mooiste en meest iconische auto's in de wereld. De DB5, beroemd geworden door de James Bond films, is misschien wel de beroemdste Aston Martin aller tijden. Tegenwoordig is het bedrijf eigendom van een consortium van investeerders onder leiding van de Italiaanse participatiemaatschappij Investindustrial.
Het logo van Aston Martin door de jaren heen
Aston Martin staat bekend om zijn vleugels in het logo. Dit is niet altijd zo geweest. Het allereerste logo was niks meer dan een cirkel met de M en A erin. Pas in 1926 zien we wat terug van de kenmerkende vleugels. Vanaf 1954 staat het logo zoals we het op de dag van vandaag kennen. Uiteraard zijn er in de lopen van de jaren wat aanpassingen geweest. Maar je herkent nog steeds het logo zoals het in 1954 was.

Luxe en prestaties
Aston Martin is altijd synoniem geweest voor luxe en prestaties. De auto's van het bedrijf behoren tot de mooiste en meest exclusief in de wereld. Aston Martin staat ook bekend om zijn race-erfenis. Het bedrijf doet mee aan enkele van de meest prestigieuze races ter wereld, waaronder de 24 uur van Le Mans en het wereldkampioenschap Formule 1.
Aston Martin is een echt wereldmerk met een zeer sterke aanwezigheid in Europa, Noord-Amerika en Azië. Het bedrijf heeft showrooms en dealers in meer dan 50 landen over de hele wereld. Aston Martin breidt zijn bereik ook uit door samen te werken met andere luxemerken zoals Rolls-Royce en Bentley.
Aston Martin is het perfecte voorbeeld van een merk waarbij het logo direct uitstraalt waar het bedrijf voor staat.