Een goede bedrijfsnaam bedenken. Dit zijn de 8 stappen.
Het bedenken
van een bedrijfsnaam is een van de eerste en tegelijkertijd een van de
belangrijkste beslissingen, die je als ondernemer gaat maken.
Het beschrijven
van de missie van je onderneming in een paar letters kan daarom een enorme opgave
zijn. Na het lezen van deze 8 tips weet je in ieder geval waar je op kunt letten om een goede bedrijfsnaam te bedenken.
8 tips om de perfecte bedrijfsnaam te bedenken
1. Gemakkelijk uit te spreken bedrijfsnamen
Kies een bedrijfsnaam die je klanten en bezoekers gemakkelijk kunnen uitspreken. Als ondernemer wil je natuurlijk dat je toekomstige bezoekers en klanten positieve dingen kunnen vertellen over jouw bedrijf aan familie, vrienden en bekende. Dit gaat vrij lastig als zij de bedrijfsnaam niet of lastig kunnen uitspreken. Mond-tot-mond reclame is nog steeds een van de effectiefste manieren van reclame. Daarbij is het ook nog kosteloos.
2. Houd de bedrijfsnaam kort
Bedenk een bedrijfsnaam van één woord met maximaal twee lettergrepen, want hoe korter hoe beter. Helaas lukt dit niet altijd. Mocht je toch een bedrijfsnaam bedenken met twee of meer woorden, probeer dan de eerste letter van elk woord achter elkaar te plakken en kijk of er een goed klinkende afkorting kan worden gemaakt. Enkele bedrijven die dit goed doen zijn KNVB (Koninklijke Nederlandse Voetbalbond), KLM (Koninklijke Luchtvaart Maatschappij en Airbnb (Airbed & Breakfast). Een te lange naam is lastig te onthouden voor jouw bezoekers en klanten.
3. Denk vooruit
Probeer namen te vermijden die de groei van jouw bedrijf op lange termijn verhinderen. Het kan zijn dat je als starter eerst lokaal wil beginnen, maar misschien krijg je in de toekomst wel ambities om je producten en diensten door heel Nederland of zelfs in het buitenland aan te bieden. Gebruik daarom nooit geografische locaties in de bedrijfsnaam. Als je producten en diensten gaat aanbieden op andere plaatsen met een geografische locatie erin, raken bezoekers in de war.
4. Maak de bedrijfsnaam gebruiksvriendelijk
Als je een bedrijfsnaam bedenkt, is de kans groot dat je deze ook gebruikt voor jouw
toekomstige website. Denk hierbij aan een domeinnaam. Een domeinnaam is een uniek adres op internet, dat bestaat uit een naam (meestal de bedrijfsnaam) en een domeinextensie (Bijvoorbeeld .NL, .COM, etc.) Probeer koppeltekens, speciale tekens en cijfers in de bedrijfsnaam te vermijden, want deze tekens worden niet gelezen door zoekmachines zoals Google, Yahoo en Bing. Welke extensie je moet kiezen, hangt af van het doel van de onderneming en jouw ambities. De meest gekozen extensies zijn .NL (algemeen bekend), .shop (voor een webshop) of .COM (voor diegene die internationale ambities hebben).
5. Durf creatief te zijn bij het bedenken van een bedrijfsnaam
Wees niet bang om creatief te zijn. Dit kun je doen door bijvoorbeeld meerdere woorden die te maken hebben met je bedrijf, samen te voegen tot een woord. Een voorbeeld van een bedrijf is Microsoft. ‘Micro’ staat voor extreem klein’ en ‘soft’ staat voor software. Een andere voorbeeld is EasyJet. ‘Easy’ staat voor gemakkelijk en ‘Jet’ wat een ander woord voor vliegtuig is. Mocht je het moeilijk vinden om een bedrijfsnaam te bedenken, dan kan je er nog altijd voor kiezen om je eigen naam te gebruiken zoals Friedrich Bayer deed oprichter van Bayer, een bedrijf dat zich richt op Healthcare, of Ben & Jerry’s een Amerikaanse ijsproducent opgericht door Ben Cohen en Jerry Greenfield.
6. Geef een aanwijzing
Een bedrijfsnaam bevat de juiste informatie, waaraan de bezoekers kunnen aflezen wat je doet of welk product of dienst je aanbiedt met jouw onderneming. De naam Easy Hosting is geschikt voor een internetbureau, maar zou heel anders overkomen bij een fabrikant die mobiele telefoons produceert. Door deze kleine hoeveelheid informatie te verklappen, maak je mensen nieuwsgierig en zet je ze aan tot actie. Last but not least. Wanneer je een bedrijfsnaam hebt bedacht, dat matcht met hetgeen wat je gaat doen of gaat aanbieden, kan ook het logo ontwerp en websitedesign hierop worden afgestemd.
7. Denk vanuit de doelgroep die je wil bereiken
Natuurlijk moet jij tevreden zijn met de naam van je bedrijf. Echter is het nog veel belangrijker dat de potentiële doelgroep tevreden is met de bedrijfsnaam. Bedenk van tevoren goed wie je wil gaan bereiken met jouw product of dienst. Mocht je al een goede bedrijfsnaam hebben bedacht, vergeet de naam dan niet testen. Probeer de bedrijfsnaam niet alleen aan vrienden en familie voor te leggen, maar zorg dat je juist de potentiële doelgroep ondervraagt. Zij kunnen je perfect aangeven of de bedrijfsnaam goed overkomt bij hen. Alleen zo kom je erachter of de bedrijfsnaam aansluit bij de doelgroep die je wil bereiken.
8. Controleer de beschikbaarheid
Natuurlijk moet jij tevreden zijn met de naam van je bedrijf. Echter is het nog veel belangrijker dat de potentiële doelgroep tevreden is met de bedrijfsnaam. Bedenk van tevoren goed wie je wil gaan bereiken met jouw product of dienst. Mocht je al een leuke bedrijfsnaam hebben bedacht, vergeet de naam dan niet testen. Probeer de bedrijfsnaam niet alleen aan vrienden en familie voor te leggen, maar zorg dat je juist de potentiële doelgroep ondervraagt. Zij kunnen je perfect aangeven of de bedrijfsnaam goed overkomt bij hen. Alleen zo kom je erachter of de bedrijfsnaam aansluit bij de doelgroep die je wil bereiken.
Waar moet je nog meer op letten bij het bedenken
van een passende bedrijfsnaam?
Natuurlijk moet jij tevreden zijn met jouw bedrijfsnaam. Echter is het nog veel belangrijker dat de potentiële doelgroep tevreden is met de bedrijfsnaam. Bedenk van tevoren goed wie je wil gaan bereiken met jouw product of dienst. Mocht je al een originele bedrijfsnaam hebben bedacht, vergeet de naam dan niet testen. Probeer de bedrijfsnaam niet alleen aan vrienden en familie voor te leggen, maar zorg dat je juist de potentiële doelgroep ondervraagt. Zij kunnen je perfect aangeven of de bedrijfsnaam goed overkomt bij hen. Alleen zo kom je erachter of de bedrijfsnaam aansluit bij de doelgroep die je wil bereiken.
Essentiële factoren betreffende je bedrijfsnaam
Naast het gegeven dat een bedrijfsnaam een positief gevoel moet oproepen en tegelijk iets zegt over je activiteiten, dient hij tijdloos te zijn (niet dat de trend, waar je je naam op baseert, over 5 jaar alweer is overgewaaid!) Daarnaast moet de naam duurzaam en inspirerend zijn, niet grappig of gewoontjes. Relevante eisen zijn o.a. kort en krachtig, origineel, concurrerend, tijdloos en verrassend, maar zeker niet lollig. Het verschil dat jouw product maakt, moet uit de naam blijken.
Breng je doelgroep duidelijk in kaart
Daarnaast is het van belang dat jouw handelsnaam bij het karakter van je klant past. Daarom is het zinvol vooraf te achterhalen wie je doelgroep is. Wie is je klant en welke voorkeuren heeft hij? Is je klant traditioneel ingesteld, of ziet hij juist meer in nieuwe ontwikkelingen? Houdt hij van oer-Hollands klinkende namen of kiest hij liever voor een modische uitstraling of een internationaal tintje? Vooral dat laatste is een belangrijk item, want een internationale naam kan nog meer voordelen hebben dan alleen een trendy imago. Zeker als je in de toekomst misschien consumenten of bedrijven uit andere landen of werelddelen gaat bedienen.
Betekenis van een naam
Met de gedachte inzake internationale contacten in je achterhoofd is het ook zinvol om alert te zijn op de naamsbetekenis in andere talen. Een voorbeeld: een bedrijf ontwikkelt een innovatief medisch instrument, dat ‘Perdet’ wordt genoemd. In het Nederlands een volkomen normaal klinkende naam, maar misschien toch niet zo slim, want de Russische betekenis is 'scheet'. Een medisch centrum in Rusland vindt dat misschien hilarisch, maar de kans dat het je product met deze naam inkoopt wordt toch beduidend minder.
Ook een plaatsnaam in je naam kan toekomstige groeiplannen in de weg staan. Terrastegels Deventer is niet zo handig als je je product vervolgens ook in andere steden introduceert.
Je eigen naam als bedrijfsnaam gebruiken
Je eigen naam als bedrijfsnaam gebruiken kan ook een prima optie zijn. Het klinkt vertrouwelijk en klanten houden ervan om te weten met wie ze te maken hebben. Veel nu alom merken zijn van oorsprong gevormd door de naam van de oprichter, zoals Bayer, Boeing of Grundig. Ook bijnamen of namen van kinderen zijn een mogelijkheid, zoals Mercedes. Nu een gerenommeerd automerk, maar destijds vernoemd naar Mercedes Jellinek, de dochter van een van zijn belangrijkste klanten. Ook de merknaam Danone vond inspiratie in de bijnaam van de zoon van de oprichter van het bedrijf.
Een vertrouwde naam kan een voordeel zijn. Maar anderzijds: een persoonlijke naam zegt niets over de kwaliteit van je merk of product, en potentiële klanten hebben geen speciale binding met jouw naam, dus kijk ook eens naar andere mogelijkheden. 'De briljante Edelsteen' is een prima alternatief voor 'Juwelier Jansen'.
Creëer originaliteit in je naam
Als de naam pakkend is, is hij doorgaans ook makkelijk te onthouden. ‘Stukadoorsbedrijf Utrecht’ zegt weliswaar iets over de bedrijfsactiviteiten, maar is wel erg voor de hand liggend, om niet te zeggen saai en zal dus ook geen indruk maken: je bedrijf lijkt inwisselbaar met elk ander stukadoorsbedrijf!
Een mooi voorbeeld van creativiteit is het volgende: de bedrijfsnaam van een jassenzaak luidt: Hasan jas’an. Omdat de naam een originele twist bevat, blijft hij hangen. Uiteraard een onmiskenbaar voordeel voor je naamsbekendheid!
Daarmee is niet gezegd dat elk grapje in een naam wenselijk is. Een komische naam kan grappig klinken, maar pas op: niet iedereen heeft dezelfde gevoel voor humor en zal je daardoor wellicht niet serieus nemen. Een effect dat je natuurlijk niet wilt!
Daarnaast zijn er nog talloze andere mogelijkheden om met taal te spelen. Zoals latijn gebruiken, zoals enkele bekende bedrijven deden. Zo is Acer de latijnse benaming voor ‘scherp, kundig’ terwijl Volvo, ‘ik rol’ in het latijn betekent. Originele namen, die nu niet meer weg te denken zijn. Maar ook afkortingen, (bewust gemaakte) grammaticale fouten en alternatieve spellingen kunnen aanknopingspunten bieden voor een aparte bedrijfsnaam.
Bedrijfsnaamgenerator
Een originele bedrijfsnaam bedenken blijkt echter vaak moeilijker dan gedacht, met al die eisen en consequenties in mind. Je staart hopeloos naar een reeks mogelijke namen, om ze vervolgens één voor één weer af te strepen. Als ook hulp vanuit je omgeving je niet verder helpt, dan is er nog één optie: de bedrijfsnaamgenerator.
Misschien heb je het gevoel dat een dergelijke tool weinig originele resultaten oplevert, omdat het slechts woorden of lettergrepen voor of achter een sleutelwoord plaatst. Maar dat beeld is niet helemaal correct: er zijn ook naamgenerators die talloze nieuwe variaties genereren, waaraan je zelf misschien nog niet had gedacht. Suggesties waar je zelf op kan voortborduren om zo de perfecte product- of bedrijfsnaam te vinden. Dus kom je er niet uit dan is een naamgenerator zeker de moeite waard om inspiratie op te doen.
Start vandaag nog met brainstormen!
Het moge duidelijk zijn dat een goede bedrijfsnaam bedenken bepalend is voor de toekomst van je bedrijf. Het vinden van die originele en onderscheidende naam is echter niet eenvoudig. En bovendien erg persoonlijk, want de naam moet passen bij jouw identiteit als ondernemer.
Neem eens
een middagje vrij en probeer eens alle bedrijfsnamen die je bedenkt, op te
schrijven op een vel papier. Twijfel tijdens deze brainstormsessie niet over welke naam
goed of fout is, want juist als je gewoon je gang gaat, kunnen hier de beste
ideeën uit ontstaan. Pas als je een grote lijst aan bedrijfsnamen hebt, ga je ze
allemaal specifiek onder de loep nemen.
Let op..
Het betekent niet dat jouw bedrijfsnaam aan alle 8 de tips moet voldoen. De chocoladeproducent Hershey's is nou niet bepaald de meest makkelijke bedrijfsnaam om uit te spreken, maar ondanks dat is het bedrijf succesvol. Deze 8 tips zijn meer bedoeld om jouw als starter inspiratie mee te geven. Probeer vooral op een natuurlijke manier een bedrijfsnaam te verzinnen en maak je vooral geen zorgen als de naam niet overeenkomt met alle eerder genoemde tips.
Wanneer je
de perfecte bedrijfsnaam hebt bedacht, ben je toe aan de volgende stap. Deze stap
is het laten ontwerpen van een logo, dat aansluit bij de door jouw gekozen bedrijfsnaam. Een bedrijf dat hier in gespecialiseerd is, kan ervoor zorgen dat jouw klanten in één view zien wat jouw onderneming doet en te bieden heeft. Benieuwd
naar wat Logoz voor jou kan betekenen wat betreft logo ontwerp? Hier vind je meer informatie over ons.