Max de Wilde • 3 mei 2019

Je gaat een bedrijf beginnen? Gebruik deze checklist.

Ondernemers bekijken checklist voor een succesvolle start

Het oprichten van een onderneming is voor vele een droom. Belangrijke redenen om voor jezelf te beginnen zijn eigen verantwoordelijkheid, werken aan persoonlijke groei, werken naar financiële afhankelijkheid of meer balans tussen werk en privé. Echter wordt een groot deel van alle nieuwe bedrijven geen succes door onvoldoende voorbereiding. Na het lezen van deze checklist weet je in ieder geval welke voorbereidingen je moet treffen om een succesvol en financieel gezond bedrijf op te starten.

1. Begin met onderzoek doen

De eerste stap kun je prima uitvoeren in je vrije tijd door veel onderzoek te doen achter jouw bureau. Het is vooraf handig om te weten dat consumenten en bedrijven niet geïnteresseerd zijn in het product of dienst dat je gaat aanbieden, maar juist interesse hebben in de oplossing die jouw product of dienst gaat bieden.

Mensen die zich inschrijven bij de sportschool doen dit niet, omdat ze zin hebben om te gaan sporten. Zij schrijven zich in om af te vallen of om naar een gezondere levensstijl toe te werken.

De drie belangrijkste vragen die jezelf moet stellen zijn:


  • Welk probleem ondervindt de consument of een bedrijf?
  • Hoe kan dit probleem worden opgelost?
  • Wie heeft er behoefte aan deze oplossing?

Problemen en behoeften kun je achterhalen door nauwlettend het nieuws te volgen, maar ook door zelf trends en ontwikkelingen op te zoeken op het internet. Enkele kennisinstanties die veel inzichten publiceren over trends en ontwikkelingen op het gebied van consumentenbehoeften zijn Centraal Bureau van de Statistiek, ABN Amro Insights, Rabobank trends en ING trends.

Mocht je al weten in welke branche jij een bedrijf wil starten, dan kun je beter op de websites van brancheorganisaties informatie zoeken. Voorbeelden hiervan zijn Distrifood (voor supermarkten, horeca en specialzaken), INretail (voor detailhandel) en Bouwend Nederland (voor bouw- en infrabedrijven).

Als laatste kun je natuurlijk nauwlettend je omgeving in de gaten houden. Merk je bijvoorbeeld dat een aantal mensen van jouw vriendenkring hetzelfde probleem ervaren, dan kan het interessant zijn om hier een oplossing voor te vinden.

Pas als je het probleem, de oplossing voor het probleem en de doelgroep helder in beeld hebt gebracht, is het tijd om de markt te onderzoeken. Dit kan bijvoorbeeld door de concurrentie te onderzoeken. Zijn er al bedrijven die een oplossing voor het probleem aanbieden? Zijn er alternatieve producten of diensten die het probleem oplossen? Dit zijn allemaal vragen die je kunt beantwoorden door onderzoek te doen. Alle belangrijke gegevens uit het onderzoek neem je uiteindelijk mee in jouw ondernemingsplan.

2. Werk je bevindingen uit tot een ondernemingsplan

Een ondernemersplan wordt aangeraden om jouw business idee om te zetten in realiteit. Je zet als het waren alle gegevens die je hebt gevonden tijdens het onderzoek onder elkaar in een document. Dit document is handig voor jou, maar het is ook handig voor externe partijen zoals investeerders.

Een ondernemingsplan zorgt ervoor dat:


  • De ondernemer in korte tijd inzicht krijgt in de doelgroep en in de markt;
  • Het duidelijk wordt of het idee financieel haalbaar is;
  • Je in aanmerking kan komen voor een lening van banken en investeerders;
  • Het zichtbaar wordt hoe het bedrijf succesvol gaat worden en mogelijke tegenslagen verwerkt en overwint.

Een ondernemingsplan bestaat meestal uit drie delen. Deel 1 bestaat uit een korte samenvatting over de achtergrond van de ondernemer en de reden van het oprichten van het bedrijf, deel 2 bestaat uit een marketingplan en deel 3 is een financieelplan.

Er zijn geen vuistregels hoe groot een ondernemingsplan moet zijn, omdat dit voor elke onderneming verschillend is. Voor een ondernemer die naast zijn werk een webshop start is een ondernemingsplan minder lang dan een ondernemer, die daadwerkelijk een winkel opent in de binnenstad en daarvoor financiële steun nodig heeft van investeerders.

Omschrijf deel 1 altijd met de why, want het is belangrijk om te weten waarom je een bedrijf start. Wanneer de waarom is gericht op het voorzien in een behoefte in de markt, zal de omvang van jouw bedrijf altijd groter zijn dan een bedrijf, dat ontwerpen is om aan een persoonlijke behoefte te voldoen. Met de why creëer je vertrouwen onder de doelgroep en zorg je dat jouw bedrijf eerder onthouden wordt tussen alle concurrenten.

In het marketingplan omschrijf je de oplossing voor het probleem die je hebt bedacht, voor wie de oplossing bedoeld is (doelgroep) en beschrijf je de omgeving waar in jouw bedrijf gaat opereren. In het financieelplan beschrijf je wat het realiseren van jouw idee gaat kosten en maak je een prognose hoeveel het gaat opleveren.

3. Hoe ga je jouw plannen financieren

Het starten van een bedrijf kost geld. Mocht er in het financieelplan duidelijk zijn geworden dat jouw idee financieel haalbaar is, wordt het hoog tijd om te kijken hoe je de kosten gaat financieren. Een veel gemaakte fout is dat starters niet of te vlug een indicatie maken van de verwachte kosten, waardoor het investeringsbudget eerder op is dan verwacht. Als starter zou je eens verder moeten kijken dan de traditionele financieringsmogelijkheden zoals leningen van de bank of leningen via vrienden of familie. Twee alternatieve voorbeelden die je kunt overwegen zijn crowdfunding en subsidies.

Met crowdfunding vraag je mensen uit de omgeving om te investeren in jouw idee. Dit vraagt wel de nodige tijd, omdat je de mensen moet zien te motiveren om in jouw idee te investeren. Met behulp van social media zou je jouw plannen kunnen communiceren. Mocht jouw oplossing voor een bepaald probleem positieve effecten hebben voor de omgeving en maatschappij, vergeet deze dan niet te vermelden. Een ander voordeel is dat crowdfunding zorgt voor naamsbekendheid van jouw toekomstige onderneming.
Soms kan je met jouw idee in aanmerking komen voor subsidies vanuit de overheid. Vaak worden subsidies verleend aan ondernemers met innovatieve ideeën of ideeën die maatschappelijk verantwoord zijn. Hierbij kun je denken aan oplossingen op het gebied van duurzaamheid en gezondheid en welzijn van mensen uit de leefomgeving.

4. Kies een rechtsvorm die past bij jouw situatie

Als je een bedrijf start, moet je uiteindelijk beslissen welke rechtsvorm het beste past bij jouw toekomstige onderneming. Een rechtsvorm is een organisatievorm die de juridische status aangeeft van een bedrijf.

In Nederland is het kiezen van de volgende rechtsvormen mogelijk:

  • Eenmanszaak;
  • Maatschap;
  • Commanditaire Vennootschap;
  • Vennootschap onder Firma;
  • Besloten Vennootschap;
  • Naamloos Vennootschap.

Tussen alle mogelijke rechtsvormen in Nederland zijn juridische verschillen. De meest voorkomende zijn verschillen in aansprakelijkheid (volledig of niet aansprakelijk, verschillen in vermogen (eigen vermogen of aandelenkapitaal) of verschillen in hoe je geld gaat verdienen. Bij een eenmanszaak leef je op de winst van het bedrijf, maar bij een besloten vennootschap ben je gewoon in loondienst. Elke rechtsvorm heeft zijn voordelen en nadelen. Handige kennisinstanties zoals Kamer van Koophandel en Ondernemersplein kunnen jou de beste optie adviseren.

5. Bedenk en registreer een unieke bedrijfsnaam

Bij een geweldig bedrijfsidee hoort natuurlijk ook een unieke bedrijfsnaam. Neem voor het bedenken van een bedrijfsnaam een aantal middagen de tijd, want de bedrijfsnaam neem je voor altijd mee tijdens het ondernemen. Wil je meer inspiratie over het bedenken van een bedrijfsnaam? Bekijk dan de 8 belangrijkste tips voor het bedenken van een unieke bedrijfsnaam. Meestal gebruik je de door jouw gekozen bedrijfsnaam ook in de domeinnaam van een professionele website.

6. Presenteer jouw bedrijf online met een professionele website

Online actief zijn met een onderneming is onmisbaar anno 2019. Daarom is het belangrijk dat wanneer je een bedrijf gaat starten je meteen online vindbaar bent. Dit kan perfect met een professionele website. Met behulp van een professionele website kunnen potentiële klanten zien wat jij te bieden hebt met jouw toekomstige bedrijf. Als enig doel hebben het aantrekken van websitebezoekers is niet genoeg. Wat wil je dat bezoekers doen op je website? Denk hierbij aan producten kopen via je shop, het online aanvragen van offertes en reserveringen.

Het maken van een website is een specialisme. Vooral het technische aspect wat veel invloed heeft op de vindbaarheid en het perfect functioneren van jouw website, is weggelegd voor specialisten. Logoz is zo’n specialist. Wil je meer informatie? Wij hebben voor jou alles wat je moet weten over het laten maken van een website op een rijtje gezet.

7. Bedenk hoe je klanten gaat werven

De droom om te gaan ondernemen is een ding, maar natuurlijk moet er omzet gemaakt worden om deze droom levend te houden. Die omzet komt uiteraard van klanten. Denk voordat je een bedrijf gaat starten eerst goed na over hoe je jouw product of dienst gaat communiceren naar de doelgroep. Zij weten namelijk nog niet wat voor geweldige oplossing jij hebt voor hun probleem.

Nu kun je er natuurlijk voor kiezen om traditionele promotiemiddelen te gebruiken zoals reclameborden en advertenties in de lokale bladen of kranten, maar deze manieren zijn lang niet meer zo effectief als vroeger. Ga daarom vooral eens nadenken over hoe je online klanten wil gaan werven, want hier liggen veel kansen voor jou als ondernemer. Welke opties mogelijk zijn, wordt hieronder kort uitgelegd.

Google Adwords is een (betaalde) manier om online klanten te werven. Met Google Adwords kun je namelijk advertenties maken om meteen bovenin de zoekresultaten te kunnen komen. Met Google Adwords advertenties leid je bezoekers naar jouw website, die daadwerkelijk op zoek zijn naar jouw product of dienst. Echter moet de advertentie wel van goede kwaliteit zijn, omdat de positie binnen Google wordt bepaald door de kwaliteitsscore.

De kwaliteit van de advertentie wordt getest op:

  • Het correct gebruik maken van zoekwoorden;
  • Call-to-actions (wordt de bezoeker gemotiveerd om een bepaalde handeling te verrichten) bijvoorbeeld bestel of bel vandaag nog;
  • Of de advertentie naar een relevante pagina verwijst. De inhoud van de pagina waarop de bezoeker uitkomt na het klikken op de advertentie, moet overeenkomen met de inhoud van de advertentie;
  • De hoogte van het Adwords budget. (bij het gebruik maken van Google advertenties betaal je kosten per click)

Hoe hoger de kwaliteitsscore van jouw advertentie, hoe hoger de advertentie in de zoekresultaten zal eindigen. Maak je niet te druk over de hoogte van het Adwords budget. Als de kwaliteit van de advertentie en de pagina waar naar verwezen wordt van hoge kwaliteit zijn, kun je met een beperkt budget nog hoger scoren dan je concurrenten! Wil je meer weten over wat Google Adwords inhoudt? Bekijk dan de blog: Wat is Google Adwords precies?

Een andere manier om online klanten te werven is de positie binnen de organische zoekresultaten te verbeteren. Dit noemen we SEO. Search Engine Optimalsiation. Organische zoekresultaten worden ook wel gratis zoekresultaten genoemd. Een hogere positie binnen zoekmachines kun je bereiken door jouw website te optimaliseren en geleidelijk nieuwe content toe te voegen aan jouw website.

Een nog altijd effectieve manier om content toe te voegen aan een website, is het bijhouden van een blog. Met een blog deel je relevante informatie voor jouw doelgroep. Met een blog leidt je niet alleen meer bezoekers, maar ook de juiste bezoekers naar jouw website.

Natuurlijk zijn er nog meer mogelijkheden om online meer klanten te werven. Mocht je nog vragen hebben over de zojuist besproken manieren van online klanten werven of wil je meer informatie over de manieren die niet aan bod zijn gekomen in deze checklist, aarzel dan niet en neem vooral contact met ons op.

Share by: