Google Ads (vroeger Google Adwords) is het advertentieprogamma van Google. Het bied je de mogelijkheid om gebruikers van de zoekmachine te bereiken die naar een specifieke dienst of product opzoek zijn. Dit doe je door bepaalde woorden of zinnen in te stellen waar iemand actief naar opzoek kan zijn. Jouw advertenties worden dan getoond boven de niet betaalde oftewel organische zoekresultaten. Google Ads advertenties lijken heel erg op een ‘’normaal’’ zoekresultaat en worden dus erg vaak bezocht door de gebruikers van Google. Hierdoor bereik je alleen de mensen met interesse in je product / dienst en is het vaak interessanter dan adverteren in een krant, magazine of op TV.
Voorbeeld:
Een zoekopdracht naar ‘’koffiezetapparaat’’ geeft de volgende resultaten:
De bovenste 3 ( maximaal 4) resultaten zijn betaalde advertenties. Dit zijn Google Ads resultaten. Betaalde resultaten noem je ook wel ‘’ Cost per click’’, omdat er per klik op de link een bepaald bedrag betaald word.
Aan de rechterkant zie je Google shopping resultaten. Deze worden ook beheerd via Google Ads. De productinformatie van je advertentie wordt via een feed ingelezen en Google Ads bepaalt de plaatsing en kosten per klik.
Onder de betaalde advertenties staan de organische zoekresultaten. In het voorbeeld van ‘’koffiezetapparaat’’ komt Coolblue bovenaan te staan. Kliks op deze links kosten dus geen geld. De posities worden bepaald door het algoritme van Google. In een drukke competitieve markt kost het dus enorm veel tijd en geld om hier bovenaan te blijven staan. Het voordeel van Google Ads is dus dat je sneller zichtbaar bent voor jouw doelgroep.
Google wil graag relevante advertenties tonen per zoekopdracht. Hierdoor bezorgen ze mensen een positieve ervaring met de site en blijven ze deze langer gebruiken en komen ze terug. Bovendien is iemand sneller geneigd te klikken op een advertentie als die relevant is voor het onderwerp.
Als je zoekt op ‘’koffiezetapparaat’’, ga je niet op een advertentie voor babydoekjes klikken. Dat klinkt logisch maar op TV gebeurt het regelmatig dat advertenties voor verschillende doelgroepen door elkaar getoond worden.
Om relevantie advertenties te kunnen tonen beloont Google de adverteerders die goed presteren met lagere kosten per klik. Google kijkt dan onder anderen naar hoe het zoekwoord relevantie vertoond met de gekozen advertentietekst en de pagina waar deze naartoe leidt. Dit samen met de doorklik ratio ( aantal klikken gedeeld door aantal vertoningen) bepaalt de kwaliteitsscore. Dit is een score van 1 tot 10 waar het de kunst is om een zo hoog mogelijke score te behalen.
Als adverteerder betaal je bij Google Ads per klik die ook echt een bezoeker naar de website brengt. Het maakt dus niet uit hoe vaak de advertentie getoond wordt. Deze kosten per klik kunnen verschillen van slechts een eurocent tot tientallen euro’s. Adverteren op verzekeringen kost bijvoorbeeld erg veel geld.
Wat het nu precies kost om te adverteren op een specifiek zoekwoord heeft meerdere factoren, de concurrentie die aanwezig is, en de kwaliteitsscore . Als er veel vraag naar een woord is ( zoals laptop), wordt het automatisch duurder om er op te adverteren. Dit komt omdat er maar gelimiteerde ruimte is waarin Google de advertenties neer kan zetten.
Als adverteerder stel je een bedrag in wat je maximaal wilt betalen. De kwaliteitsscore van je advertentie en de biedingen van je concurrentie bepalen dan uiteindelijk de kosten per klik. Als je slim omgaat met Google Ads kun je dus zeer relevante zoekwoorden bemachtigen voor een lage prijs. Wie het meeste biedt en de hoogste score heeft zal uiteindelijk door Google bovenaan geplaatst worden.
Zoals je nu misschien al denkt, er is misbruik te maken van het Pay-Per-Click systeem dat Google Ads hanteert. Als je concurrent bijvoorbeeld honderd keer op je advertentie zou klikken bijvoorbeeld. Gelukkig zijn er technische maatregelen getroffen om dit probleem te voorkomen. Ook is er gelukkig in Nederland nog nooit spraken geweest over een groot Google Ads schandaal. Bovendien kunnen de kosten nooit hoger worden dan het maximale budget wat je hebt ingesteld.
We kunnen concluderen dat adverteren met Google Ads een zeer effectieve manier kan zijn om je product of dienst onder de aandacht te brengen bij een gerichte doelgroep. Een doelgroep die letterlijk naar je op zoek is.
Nog enkele voordelen van Google Ads op een rijtje:
·Betaal alleen wanneer iemand ook echt naar uw website gebracht word
·Toon advertenties alleen aan geïnteresseerden
·Meet de resultaten van goede en minder goed presterende zoekwoorden en advertenties
·Adverteren voor ieder budget ( hangt af van het zoekwoord)
·Adverteren in een bepaalde regio
·Adverteren op bepaalde tijdstippen
Heb je geen zin om dit allemaal zelf te doen. Liever door een expert laten doen? Bij ons kun je het al uitbesteden voor slechts €149 per maand. Neem contact op en we vertellen je er meer over.