Een belangrijk aandachtspunt tijdens een website laten maken is de juiste kleuren toevoegen aan het logo- en websiteontwerp. Een veel gemaakte fout is dat kleuren eerder worden gekozen uit persoonlijke voorkeur, in plaats van de kleuren af te stemmen op de doelgroep en de doelstellingen van het bedrijf. Het kiezen van kleuren heeft namelijk invloed op het imago, dat jij als ondernemer met je bedrijf wil uitstralen.
- Het
aankoopproces van een consument is emotioneel en niet rationeel. Kleuren roepen
emotie bij mensen op en uit onderzoek blijkt, dat 9 van de 10 mensen een
koopbeslissing maken op basis van de kleur.
- Het kleurgebruik beïnvloedt de manier waarop iemand je website waarneemt.
- Het kleurgebruik heeft invloed op het bedrijfsimago wat jij als ondernemer wil uitstralen.
- Met kleurgebruik kan je de doelgroep aanzetten tot actie, bijvoorbeeld de juiste kleur toevoegen aan een call-to-action, zodat de button eerder opvalt en websitebezoekers eerder doorklikken naar belangrijke webpagina’s.
Nu duidelijk is geworden wat voor impact kleurgebruik kan hebben op de effectiviteit van je website, is het tijd om te bekijken welke emotie ontstaat bij het waarnemen van een kleur.
De afbeelding hierboven laat enkele belangrijke punten zien van kleurgebruik. Bij het kiezen van een kleur moet worden stilgestaan bij het feit, dat een kleur zowel positieve als negatieve emoties kan oproepen. Daarnaast moet er rekening worden gehouden met de kleur van de achtergrond. Sommige kleuren vallen namelijk niet op bij bepaalde achtergrondkleuren. In de afbeelding hierboven valt op dat de achtergrondkleur van het witte en het gele vlak donkerder is, zodat de kleur van de geschreven tekst beter opvalt.
Natuurlijk verschilt de voorkeur voor een kleur per geslacht. Uit onderzoek blijkt dat mannen meer houden van heldere kleuren en schaduwtinten. Vrouwen geven echter de voorkeur aan zachte kleuren en lichtere tinten, zoals de afbeelding hieronder weergeeft. Het is dus raadzaam om tijdens het laten maken van een website te achterhalen of de doelgroep van je bedrijf meer uit mannen of vrouwen bestaat.
Nu vraag jij je als ondernemer natuurlijk af hoe weet ik nu welke kleur op mijn website het beste converteert. Het antwoord op deze vraag is meten. Met A/B testen kunt je het effect van je gekozen kleuren op verschillende manieren meten. Bijvoorbeeld het meten van een call-to-action button in twee verschillende kleuren. Met behulp van verschillende tools als Google Analytics, kun je daarna achterhalen welke call-to-action button het hoogste percentage aan kliks heeft.
Wil je weten wat een A/B test is en hoe je zo’n test uitvoert? Bekijk dan de onderstaande video waarin het precies wordt uitgelegd.