Logoz • 2 juli 2018

Levert je website geen klanten op? Dit zijn de redenen.

Ondernemer zit achter laptop

Het is zover: je hebt de keuze gemaakt om voor jezelf te beginnen. Je hebt een mooi logo laten ontwerpenen een mooie website laten maken. De KvK-inschrijving is rond, je hebt uitgezocht wat voor belastingtechnische consequenties het ondernemerschap voor jou heeft, en je hebt geïnvesteerd in een goede, mooi vormgegeven website. Dè plek waarop je jouw diensten aan de man brengt. En dan blijkt na een aantal weken dat de bezoekers je weliswaar weten te vinden, maar dat dit voor jou niet terug te zien is in de vorm van een groeiend klantenbestand. Hier kunnen verschillende redenen voor zijn, maar heb je er wel eens aan gedacht dat die waarschijnlijk voortkomen uit de vorm en inhoud van je site, in plaats van de diensten die je aanbiedt?

Kijk bijvoorbeeld eens naar je contactformulier. In het merendeel van de websites vind je dit formulier terug onder een knop die speciaal daarvoor bedoeld is. Het kan echter klantvriendelijker door iedere pagina van een contactformulier te voorzien. Gemak dient de mens en de bezoeker van je website ervaart zo geen drempels om met jou in contact te treden. Iets anders wat je vaak mis ziet gaan op websites van bedrijven is de overvloed aan (afleidende) informatie die ze aanbieden in de vorm van tekst of plaatjes. Beperk je dus tot de essentie zodat voor potentiële klanten direct duidelijk is wat je ze te bieden hebt en kom daarin to the point. Ook moet duidelijk uit de website blijken wat jouw product of dienst waard is en waarin het zich onderscheidt. Als dit niet helder is voor de klant, zal die niet bereid zijn te investeren in jouw product. Zorg ook dat je website overzichtelijk is op het gebied van de lay-out. Jouw diensten kunnen nog zo goed zijn, maar als klanten door de vormgeving van je site afgeleid worden van waar het om gaat, zullen ze niet snel geneigd zijn om een beroep op je te doen. Het kan helpen om bijvoorbeeld met Google Analytics te achterhalen hoe bezoekers reageren op je site, zodat je ook weet wat je eventueel kunt aanpassen om een beter resultaat te halen.

Tot slot is het belangrijk dat je jouw website op de juiste doelgroep richt. Je kunt niet iedereen tevreden houden, dus bedenk van tevoren welke doelgroep je wilt aanboren met je site en richt je hier vervolgens op qua inhoud en vormgeving. Dit heeft meer effect dan met hagel te schieten op een te brede doelgroep. Ook helpt het altijd om je te verdiepen in SEO (Search Engine Optimization), wat inhoudt dat je gebruik maakt van de juiste zoekwoorden en hun synoniemen, door je af te vragen wat een klant intoetst op Google als hij op zoek is naar jouw diensten of producten. Als je dit goed aanpakt, komt jouw site eerder tevoorschijn in de zoekmachines. Nu je weet wat de verschillende redenen kunnen zijn waarom je site minder klanten oplevert dan gehoopt, kun je er gericht mee aan de slag. Succes!




Share by: