Het is zover: je hebt de keuze gemaakt om voor
jezelf te beginnen. Je hebt een mooi logo laten ontwerpenen een mooie website laten maken. De KvK-inschrijving
is rond, je hebt uitgezocht wat voor belastingtechnische consequenties het
ondernemerschap voor jou heeft, en je hebt geïnvesteerd in een goede, mooi
vormgegeven website. Dè plek waarop je jouw diensten aan de man brengt. En dan
blijkt na een aantal weken dat de bezoekers je weliswaar weten te vinden, maar
dat dit voor jou niet terug te zien is in de vorm van een groeiend
klantenbestand. Hier kunnen verschillende redenen voor zijn, maar heb je er wel
eens aan gedacht dat die waarschijnlijk voortkomen uit de vorm en inhoud van je
site, in plaats van de diensten die je aanbiedt?
Kijk bijvoorbeeld eens naar je contactformulier.
In het merendeel van de websites vind je dit formulier terug onder een knop die
speciaal daarvoor bedoeld is. Het kan echter klantvriendelijker door iedere
pagina van een contactformulier te voorzien. Gemak dient de mens en de bezoeker
van je website ervaart zo geen drempels om met jou in contact te treden. Iets
anders wat je vaak mis ziet gaan op websites van bedrijven is de overvloed aan
(afleidende) informatie die ze aanbieden in de vorm van tekst of plaatjes.
Beperk je dus tot de essentie zodat voor potentiële klanten direct duidelijk is
wat je ze te bieden hebt en kom daarin to the point. Ook moet duidelijk uit de
website blijken wat jouw product of dienst waard is en waarin het zich
onderscheidt. Als dit niet helder is voor de klant, zal die niet bereid zijn te
investeren in jouw product. Zorg ook dat je website overzichtelijk is op het
gebied van de lay-out. Jouw diensten kunnen nog zo goed zijn, maar als klanten
door de vormgeving van je site afgeleid worden van waar het om gaat, zullen ze
niet snel geneigd zijn om een beroep op je te doen. Het kan helpen om
bijvoorbeeld met Google Analytics te achterhalen hoe bezoekers reageren op je
site, zodat je ook weet wat je eventueel kunt aanpassen om een beter resultaat
te halen.
Tot slot is het belangrijk dat je jouw website
op de juiste doelgroep richt. Je kunt niet iedereen tevreden houden, dus bedenk
van tevoren welke doelgroep je wilt aanboren met je site en richt je hier
vervolgens op qua inhoud en vormgeving. Dit heeft meer effect dan met hagel te
schieten op een te brede doelgroep. Ook helpt het altijd om je te verdiepen in
SEO (Search Engine Optimization), wat inhoudt dat je gebruik maakt van de
juiste zoekwoorden en hun synoniemen, door je af te vragen wat een klant
intoetst op Google als hij op zoek is naar jouw diensten of producten. Als je dit
goed aanpakt, komt jouw site eerder tevoorschijn in de zoekmachines. Nu je weet
wat de verschillende redenen kunnen zijn waarom je site minder klanten oplevert
dan gehoopt, kun je er gericht mee aan de slag. Succes!