Een website is onontbeerlijk als je als (startende) ondernemer aan de weg wilt timmeren en heel de wereld wilt laten weten wat jij als ondernemer precies doet. Zichtbaar zijn in, en gevonden worden op het internet is van cruciaal belang voor het al dan niet succesvol zijn van elke onderneming. Meer website bezoekers staat voor meer leads, meer klanten en meer omzet. Het laten maken van een website is tegenwoordig geen probleem meer, en er zijn mensen die prima zelf in staat zijn een goede website te maken. Waar ondernemers nog wel eens tegenaan lopen is dat er te weinig mensen de website bezoeken. En dus zal er iets moeten gebeuren om meer website bezoekers te krijgen, want elke bezoeker kan zomaar een aanstaande klant zijn. Maar hoe zorg je er dan voor dat meer mensen een bezoek aan je website brengen?
Zoekmachine optimalisatie (SEO) voor meer bezoekers
Starters onderkennen het belang van een professionele website en bezuinigen vaak ook niet op het laten maken van een site die perfect aansluit bij de gevoerde bedrijfsactiviteiten. Wat nog wel eens vergeten wordt, is de toch zo enorm belangrijke factor. SEO betekent Search Engine Optimization (zoekmachine optimalisatie)en is simpelweg de verzamelnaam van een aantal toegepaste technieken die gericht zijn om de vindbaarheid van een website te vergroten. En hoe beter je gevonden wordt, hoe meer bezoekers je naar je website zult weten te lokken. Dat zoekmachines je website op juiste waarde schatten is belangrijk, want via deze zoekmachines komen aspirant-klanten vaak op je website terecht. Zaak dus dat de zoekmachines je website op juiste waarde schatten en je zo hoog mogelijk in de ranking plaatsen. Hoe hoger je in de lijst met zoekresultaten staat, hoe meer bezoekers je website zal krijgen. Zoekmachines maken daarbij onderscheid tussen betaalde advertenties en zogenaamde organische posities.
Meer bezoekers genereren door goede zoekwoorden en zoekzinnen
Overigens is het niet zo dat hoe meer bezoekers op je website komen, hoe groter je omzet zal worden. Stel je hebt bijvoorbeeld een schildersbedrijf in Amsterdam, wat heb je dan aan bezoekers uit Limburg als je een website laat maken? Het gaat dus om het lokken van relevante bezoekers op je website, mensen die dus in de regio Amsterdam woonachtig zijn en zoeken naar een geschikte schilder. Daarbij helpen zoekwoorden en zoekzinnen. Met zoekmachine optimalisatie pas je de juiste zoekwoorden toe, gebruik je de juiste zinnen en kom je hoger in de lijst van zoekresultaten te staan. Vraag die de scherpe ondernemer zal stellen is wat dan precies de goede woorden en zinnen zijn om meer bezoekers te genereren. Hoe vind je die dan? Ook is het belangrijk te weten wat potentiële klanten zoeken en vooral ook hoe ze precies zoeken. Wie goed beslagen ten ijs wil komen, maakt een zoekwoorden analyse. Ondernemers spelen daar vaak zelf ook mee en testen de woorden bijvoorbeeld op ondernemers die in dezelfde branche werkzaam zijn. Na een zoekwoorden analyse en zoekmachine optimalisatie kun je er écht van uit gaan dat er meer en meer bezoekers naar je website komen. Overigens is het wel zaak de zoekwoorden en zinnen te blijven monitoren en eventueel aan te passen.
Betalen betekent gericht adverteren (SEA)
Hoewel het slechts een letter verschilt, is het eveneens toepasbare SEA iets heel anders dan SEO. SEA staat voor Search Engine Advertising en betekent niets meer of minder dan betaald adverteren binnen de zoekmachines. Door te kiezen voor deze optie ben je in staat heel gericht op internet te adverteren, bijvoorbeeld volledig gericht op een bepaalde doelgroep door de advertentie op specifieke thematische websites te laten plaatsen. En die thema’s hebben uiteraard alles te maken met de aard van jouw bedrijf. Het verschil tussen beide is dus dat je voor Search Engine Advertising moet betalen, maar zo wel specifieker en gerichter kunt adverteren en dus ook sneller je doelgroep zult bereken. In Nederland is Google de grootste zoekmachine met liefst 95 procent marktaandeel, andere zoekmachines als Bing, Yahoo en Zoeken volgen dus op grote achterstand Google reserveert standaard ruimte voor advertenties, advertenties die aan de boven- en zijkant van de zoekresultaten te plaatsen zijn. Hoewel in Nederland vooral gebruik wordt gemaakt van tekstadvertenties, kun je ook kiezen voor beeld- en videoadvertenties. Het beschikbare budget voor het maken van reclame is vaak doorslaggevend in de keuze die ondernemers maken tussen deze twee manieren om meer bezoekers voor je website te genereren. Starters beginnen niet zelden met 'gewone' zoekmachine optimalisatie en later- als er ondertussen wat geld verdiend is- wordt de overstap naar SEA gemaakt.
Vergroten van je naamsbekendheid
Er zijn behalve het toepassen van zoekmachine optimalisatie nog veel meer mogelijkheden om steeds meer mensen te interesseren een bezoek aan je website te brengen. Meer bezoekers genereren kan bijvoorbeeld al simpel door regelmatig iets gratis weg te geven. Vraag bezoekers hun mailadres achter te laten om op die manier kans op een prijs of gratis product te maken. Met die mailadressen kun je uiteraard later ook weer iets doen. Ook het inzetten van sociale media met elke keer een link en doorverwijzing naar je website zal zonder twijfel meer bezoekers opleveren. Op die manier vergroot je ook je naamsbekendheid. Om meer bezoekers op je website te krijgen, kun je ook een analyse maken van de statistieken. Zo breng je alle bezoekers en aspirant-klanten in kaart en kun je zien waar ze specifiek naar kijken op je site en welke onderdelen op je website goed en minder goed scoren. Ook kun je zien waar bezoekers van je website vandaan komen (van welke andere site) en hoe lang mensen op je website blijven. Met behulp van die gegevens kun je bepaalde zaken aanpassen om je website aantrekkelijker te maken.
Ervaringen van klanten zijn belangrijk
Meer en meer ondernemers maken gebruik van de mogelijkheid de website te benoemen in de e-mail handtekening. In elke mail die je verstuurt, wijs je op je website en uiteraard ook de sociale media. Vergeet zeker ook niet om de website een prominente vermelding te geven op de visitekaartjes die je als startende ondernemer laat maken en belangrijker nog: deel de visitekaartjes ook zoveel mogelijk uit. Ook belangrijk zijn ervaringen van klanten, ook wel testimonials genoemd. Goede testimonials zullen het vertrouwen in je bedrijf bij nieuwe bezoekers vergroten. Vraag dus nadrukkelijk om testimonials, die je behalve op je website plaatst ook deelt via sociale media. Net als voor alle anders genoemde aspecten geldt: verfris, blijf met de website bezig en zorg dat de website toch telkens weer nieuwe elementen bevat. Houd de website dus interessant voor bezoekers, ook als ze al eens eerder een kijkje hebben genomen.
Schrijf regelmatig een blog
Een manier om gratis de naamsbekendheid te vergroten en daarmee ook meer bezoekers voor je website te genereren, is het regelmatig schrijven van een blog. Zorg wel dat je écht iets te melden hebt. Geef bijvoorbeeld nuttige tips en zorg dat de artikelen de toets der kritiek kunnen doorstaan. Een slecht geschreven blog kan ook zomaar anti-reclame voor je bedrijf zijn. Ga in je blog in op vragen van klanten en wijs klanten op de mogelijkheid om lid te worden van de nieuwsbrief die je frequent verstuurt en wijs ze op de gratis ‘weggevers’ die je ze aanbiedt. Het is ook goed om regelmatig op een goede manier te reageren op andere blogs. Al is het alleen maar om je naamsbekendheid te vergroten. Je reageert behalve met je naam uiteraard ook met het adres van je website. Geheid dat als je een leuke reactie achterlaat, andere geïnteresseerden ook jouw site gaan vereren met een bezoek.
Zoekwoorden en zoekzinnen
Behalve een blog, kun je ook (korte) video’s opnemen met informatie over je bedrijf en die delen via de social media. Zorg ook nu dat de video’s er professioneel uitzien. Laat merken dat je écht kennis van zaken hebt en dat je trots bent op het bedrijf en de branche waarin je werkzaam bent. Neem een podcast op of geef tips op alle sociale media. Een in dit opzicht actieve ondernemer zal merken dat de inzet beloond wordt met extra bezoekers op de website. Kortom: de eerste stap op weg naar meer bezoekers op je website is zoekmachine optimalisatie. Belangrijk is verder dat je een website aanbiedt die ook op de smartphone en de tablet prima te raadplegen is en zorg voor kwalitatief goede teksten, net als een duidelijke en gebruiksvriendelijke website. Plaats links, koppel de website aan sociale media en maak blogs of video’s. Het gratis weggeven van spullen is iets dat ook altijd werkt en uiteraard weet je precies wat de juiste zoekwoorden en zoekzinnen zijn om een goede positie in te nemen binnen de verschillende zoekmachines.
Passiviteit is dodelijk
Behalve voornoemde is de inzet van de ondernemer vaak doorslaggevend of een website wel of geen toegevoegde waarde heeft. Zorg dus dat je actueel bent, zichtbaar bent op de sociale media en dat de website regelmatig ververst wordt. Wie denkt dat alleen het laten maken van een website voldoende is en dat zo de klanten in rijen voor de deur staan, die komt echt bedrogen uit. Hoe actiever je bent, hoe groter de kans te scoren met je website. Passiviteit is dodelijk, hoe fraai en professioneel je website dan ook is.