Topideeën voor een memorabel logo

Een goed logo moet een gedenkwaardig logo zijn. Het creëren van een gedenkwaardig logo is een van de grootste uitdagingen voor een grafisch ontwerper. Wij ontwerpen al bijna 10 jaar logo's. Dus, hier is onze kijk op het creëren van een gedenkwaardig logo.
Een logo laten ontwerpen of het zelf doen? Wat de keuze ook is, zorg dat je eerst onze tips leest.
Wees niet te abstract
We zien dit de laatste tijd steeds vaker. Je bent helemaal fan van abstracte logo’s en wilt je eigen logo ook abstract hebben. We raden je aan om even te pauzeren en er nog eens over na te denken voordat je het in vector zet. Abstract zijn helpt niet wanneer je een duidelijke boodschap moet overbrengen. De klant snapt misschien niet eens half wat je met het logo wilt zeggen. Met andere woorden, als je ontwerp veel uitleg behoeft, zal het niet werken.
We weten dat creativiteit vaak de grenzen van het ontwerp opzoekt. Bovendien wil je een uniek logo. Maar zorg ergens wel voor evenwicht. Focus op de merknaam en vertrouw op eenvoudige vormen. Wat zegt de tagline? Wat is de merknaam? Uiteindelijk moet het ontwerp coherent zijn en de boodschap gemakkelijk over te brengen zijn.logo.
Inspireer je publiek
Alle merken, zonder uitzondering, willen een band hebben met hun klanten. Succesvolle branding hangt altijd af van het creëren van waarde voor haar gebruikers. Dit betekent echter niet dat het logo holistisch moet zijn. Dus, hoe creëer je die waarde in het logo? Dat kun je doen door de essentie van de klantervaring in het logo te verwerken.
Zo heeft de glimlach in het Amazon-logo een lange weg afgelegd in het creëren van een enorme niche van tevreden klanten. Facebook gebruikt een kleine letter 'f' in zijn logo, samen met een geruststellende blauwe tint. Het geeft geen stijf, hyper professioneel gevoel zoals een advocatenkantoor. In plaats daarvan is de sfeer ontspannen en informeel. Het logo van Google is heel eenvoudig, met een bijna kinderlijke keuze van felle kleuren. Het intimideert niet en nodigt iedereen uit om de zoekmachine te gebruiken.
Probeer er een verborgen boodschap in te stoppen
Niet iedereen gebruikt deze tactiek, maar het is nog steeds een leuke manier om een geweldig logo te maken. Houd wel onze eerste tip in gedachten. Maak het niet te abstract. Je loopt het risico dat je de betekenis van het merk verliest.
Het FedEx logo is waarschijnlijk het beste voorbeeld van een verborgen boodschap. Het kan even duren voordat je de pijl tussen de laatste e en x opmerkt, maar je onthoudt het wel als je het eenmaal ontdekt hebt. Een ander voorbeeld is het Baskin Robbins logo. Een Amerikaanse keten van ijswinkels. De B en de R zijn zo geschreven dat er ook het getal 31 in te zien is. Het impliceert het motto van het bedrijf dat je elke dag van de maand een nieuwe smaak moet proberen. En als je goed kijkt naar de P in het Pinterest-logo, dan zie je een landkaartspeld.
Het gebruik van kleuren
Een belangrijke regel in logo ontwerp is om het initiële ontwerp in zwart en wit te maken. Dit helpt om duidelijk te focussen op het ontwerpaspect voordat je kleuren toevoegt om het te versterken. Het kiezen van kleuren voor een logo is een zeer uitdagend proces, omdat je heel specifiek moet zijn met de kleurtonen. Je moet met alles rekening houden, van de warme en koele effecten van kleuren tot hun relevantie. Hier is een tip om een gedenkwaardige indruk te maken. Probeer gebruik te maken van een accentkleur. Zo geef je het logo net dat beetje extra pit zonder dat het overspoeld wordt door kleur.
Speel met de letters
Een andere methode om een memorabel logo te ontwerpen is door te ‘spelen’ met de letters. Bijvoorbeeld, de dubbele L in het woord Parallel kan worden gemarkeerd het logo een parallel karakter te geven. De P in het woord Spoon kan worden gebruikt om een afbeelding van een lepel te laten zien. Er zijn talloze manieren om dit te doen. Het is wel iets waar je professionele ontwerpvaardigheden voor moet hebben. Blijf experimenteren met de letters om uit te vinden hoe je ze een nieuwe vorm kunt geven die past bij de boodschap van het merk.
3D-vormen
Het gebruik van 3D-vormen in belettering is een andere geweldige manier om een blijvende indruk te maken op de kijker. Het is misschien niet altijd relevant bij elk merk, maar mits goed toegepast kan het wonderen doen. Het kan een oogverblindend effect hebben dat vers in het geheugen van de kijker zal blijven. Het gebruik van kleuren, schaduwen en kleurverloop samen met 3D-elementen is het perfecte recept voor het creëren van een geweldig logo. Laatst heeft het Amerikaanse magazine Rolling Stone hun logo weer aangepast. In 2019 stapte ze af van de schaduw in hun letters. Maar onlangs hebben ze dit effect weer teruggebracht in hun logo.
Het bedenken van een gedenkwaardig logo is een van de ultieme uitdagingen voor een grafisch ontwerper. De hier genoemde tips moeten je helpen de geheime wetenschap van het maken van de beste logo's in de wereld te ontcijferen. Onthoud dat er uiteindelijk geen regels zijn voor creativiteit. Het belangrijkste is dat je de boodschap van je merk weet over te brengen.