R Hadad • 5 januari 2022

Zijn visitekaartjes nog nuttig?

Behoren visitekaartjes tot het verleden? Een goede vraag. De manier waarop wij informatie uitwisselen is de laatste tijd namelijk snel veranderd. Visitekaartjes daarentegen zijn altijd een belangrijk marketingelement geweest. Technologische vooruitgang en veranderingen in marketingpraktijken hebben daar niets aan veranderd.


Dus waarom zijn visitekaartjes vandaag de dag nog steeds relevant? Lees verder om het te weten te komen.


Klanten zullen je onthouden

Aan het einde van een vergadering moet jij je visitekaartje met je klanten delen. Mogelijk heb je al een leuke vergadering gehad en je contactgegevens uitgewisseld. Toch helpt een fysiek visitekaartje je klanten om je te onthouden. Zoniet kunnen de klanten u vergeten of raken ze uw contactgegevens gemakkelijk kwijt in e-mails.


Bovendien kunnen klanten, wanneer zij een visitekaartje van je ontvangen, er gemakkelijk op terugkomen. Een fysiek visitekaartje creëert met andere woorden mogelijkheden voor toekomstige zaken. Verder hebben je klanten met een fysiek visitekaartje gemakkelijker toegang tot je contactgegevens. Volgens velen kunnen klanten gemakkelijk met je in contact komen via sociale media als ze met zaken met je willen doen. Niettemin zijn er nog steeds mensen die in ouderwetse praktijken geloven. Een fysiek visitekaartje zal voor hen altijd van pas komen. Sommigen denken zelfs dat een fysiek visitekaartje een tastbare aanvulling zal zijn op de online connecties met je klanten.

Een belangrijk marketinginstrument

Je kunt je fysieke visitekaartjes voor marketing gebruiken. Ze kunnen je marketingkosten verlagen. Ze zijn bovendien zeer geschikt om een positieve eerste indruk op je klanten te maken. De kaartjes bevatten je contactinformatie en ze vertegenwoordigen je bedrijf. Er zijn inmiddels veel verbeteringen te zien in het ontwerpen van visitekaartjes, aangezien ze altijd al een belangrijk marketinginstrument zijn geweest. Van lichte papieren kaartjes tot gedigitaliseerde en stevige exemplaren: visitekaartjes hebben een lange weg afgelegd. Je moet echter uiterst zorgvuldig zijn over de kwaliteit en het ontwerp van uw visitekaartje. Vergeet niet dat het je contactgegevens en alle belangrijke informatie over je bedrijf bevat. Bovendien moet het ontwerp zowel professioneel als esthetisch zijn. Verder moet het representatief zijn voor de kernwaarde van je merk. Je visitekaartje kan dus ook een belangrijk element zijn voor branding. Je zult tegenwoordig ook veel bedrijven zien die visitekaartjes om allerlei redenen gebruiken. Creatieve ideeën zijn bijvoorbeeld visitekaartjes die gebruikt worden als kortingskaartjes, promokaartjes, afsprakenkaartjes, enz.


Visitekaartjes zijn belangrijk om een professioneel imago op te bouwen

Visitekaartjes blijven de meest vertrouwde manier om snel professioneel contact te leggen. Met name op bedrijfsevenementen en conferenties kunt jij je kaartjes gemakkelijk met belangrijke mensen uitwisselen. Later kun je dan contact met hen opnemen via e-mails en sociale media. Visitekaartjes blijven echter altijd belangrijk voor die "eerste" interactie.


Als eerste interactie, is de eerste indruk natuurlijk ook heel belangrijk. Wanneer je een visitekaartje aan een klant geeft, zal deze weten dat je bedrijf op een professionele manier handelt. Het draagt bij aan het vertrouwen wanneer de klanten een visitekaartje met belangrijke informatie in handen hebben. Uiteindelijk zullen een professioneel imago en dat initiële vertrouwen zorgen voor meer zakelijke kansen.


Verder blijkt uit vele studies dat veel mensen een bedrijf beoordelen op het visitekaartje. Zorg er dus voor dat je visitekaartje van de beste kwaliteit is en er goed uitziet. Marketeers raden altijd aan om de kleur van je visitekaartje te kiezen naar de kleuren die gebruikt worden in logo's en andere marketingelementen. Het is belangrijk voor de consistentie, en dit helpt de visitekaartjes om je merk te vertegenwoordigen.


Dit zijn de belangrijkste redenen waarom visitekaartjes vandaag de dag nog altijd relevant zijn. Sommige vernieuwingen hebben de manier waarop een visitekaartje wordt ontworpen echter volledig veranderd.


Wat is nu precies veranderd bij het maken van visitekaartjes? Laten we dat eens uitzoeken.


Veranderingen in visitekaartjes

Vroeger bestonden visitekaartjes bijna uitsluitend uit papier, maar vandaag de dag worden ze steeds vaker van plastic gemaakt. Sommige bedrijven kiezen zelfs voor opvallende visitekaartjes uit metaal, kurk of natuurlijk hout. Deze trend neemt toe omdat bedrijven tegenwoordig een statement willen maken met hun visitekaartjes.


Veel bedrijven gebruiken bovendien visitekaartjes in speciale vormen. Doorzichtige plastic kaartjes zijn tegenwoordig ook erg in de mode. Je kan zelfs gaan voor een reliëf om op een unieke manier een statement te maken met je visitekaartje. Er zijn variaties in de ontwerpen van visitekaartjes omdat ze bedrijven tegenwoordig in staat stellen hun concurrenten voor te blijven.



NFC-visitekaartjes: Een stap vooruit

In het maken van visitekaartjes kent innovatie geen grenzen. Bij het maken van visitekaartjes wordt nu ook gebruik gemaakt van Near-Field Communication of NFC-technologie. Met deze technologie kunt u belangrijke informatie over je bedrijf rechtstreeks versturen naar de smartphone van je klant. Het uitwisselen van informatie gebeurt met één enkele tik. Via NFC-visitekaartjes kunt u de volgende informatie omzetten.


1. Contactgegevens

2. Sociale media netwerken/profielen

3. Website

4. Adres/locatie van je bedrijf, enz.


Deze NFC-visitekaartjes zijn gemaakt voor moderne klanten en dienen voor de volgende doeleinden.


1. NFC-visitekaartjes zijn ideaal om je klanten te imponeren.

2. Bovendien zorgen ze ervoor dat je bedrijf opvalt.

3. Ze zorgen er ook voor dat je klanten je bedrijf herinneren.

4. Ze helpen je om informatie op de gemakkelijkste manier met je klanten te delen.


Slotwoorden

We kunnen dus zeggen dat visitekaartjes vandaag de dag nog steeds relevant zijn. Dankzij moderne technologie en innovatieve ideeën blijven ze actueel. Veel bedrijven kiezen tegenwoordig ook voor meer geavanceerde digitale visitekaartjes. Deze digitale kaartjes zijn een elektronische versie van je fysieke visitekaartjes. Daarnaast zijn er veel toepassingen voor het maken en personaliseren van visitekaartjes. Deze zijn ongetwijfeld gemakkelijker deelbaar en toegankelijker dan fysieke visitekaartjes. Maar zoals eerder al gezegd geven fysieke visitekaartjes nog altijd houvast.


Het belang van fysieke visitekaartjes zal je duidelijk worden als we je een voorbeeld geven. Laten we aannemen dat je digitale visitekaartjes vergelijkbaar zijn met iemand ontmoeten op sociale media. Tegelijkertijd kunnen we fysieke visitekaartjes vergelijken met een persoonlijke ontmoeting. Een vriend op sociale media kun je gemakkelijk vergeten in de menigte van andere vrienden of volgers. Een vriend die je in levenden lijve hebt ontmoet, zal je echter altijd bijblijven.