24 augustus 2022

Hoe de beroemdste logo's ter wereld tot stand kwamen.

Do you know how the most famous logos in the world came about?  Many logos are designed by very talented people who put a lot of time and effort into creating something that would represent the company in the perfect way.  In this blog post, we take a closer look at some of the most iconic logos and how they came to be.  We will also briefly mention what makes them so special and why they have become so popular over the years.


McDonalds

Het McDonald's logo is een van de meest herkenbare ter wereld. Het oorspronkelijke ontwerp werd in 1962 gemaakt door Stanley Meston en bevatte een symbool met een dubbele gebogen "M". De huidige versie van het logo, dat in 1968 werd ingevoerd, is een vereenvoudigde versie van het oorspronkelijke ontwerp. De rode en gele kleuren staan voor energie en geluk, terwijl de witte achtergrond zuiverheid moet symboliseren. Tegenwoordig is het wel zo dat bij ons in Europa McDonalds het rood in zijn logo heeft aangepast naar groen. Hiermee wil de fastfoodketen een ecologischer imago krijgen. 


Nike

Het Nike swoosh logo werd in 1971 ontworpen door Caroline Davidson. Het eenvoudige ontwerp was geïnspireerd op de vleugel van een Griekse godin. De swoosh staat voor snelheid en beweging, en is een van de meest herkenbare logo's ter wereld geworden.


Coca Cola

Het logo van Cola is een van de meest populaire en herkenbare merken in de wereld. Het huidige ontwerp werd in 1886 gemaakt door John Pemberton en bevat de merknaam geschreven in een kenmerkend schrift. Het kenmerkende cursieve schrift is gebaseerd op de Spenceriaanse handletteringstijl. De rode kleur moet opwinding en energie voorstellen, terwijl de witte achtergrond voor zuiverheid staat.


Pepsi

Het Pepsi logo werd in 1898 ontworpen door Caleb Bradham. Het huidige ontwerp, ingevoerd in 2008, is een moderne versie van het origineel. Het heeft een blauw en rood kleurenschema met witte accenten. De kleuren moeten de Amerikaanse vlag voorstellen.


Mercedes-Benz

Het logo van Mercedes-Benz is een van de meest iconische en herkenbare ter wereld. De driepuntige ster stond voor destijds Daimler's ambitie om universeel gemotoriseerd vervoer te realiseren: over land, over water en door de lucht. Het logo werd voor het eerst ingevoerd in 1909 en heeft in de loop der jaren verschillende herontwerpen ondergaan.


Audi

Het Audi logo bestaat uit vier in elkaar grijpende ringen die staan voor de vier bedrijven die fuseerden om het bedrijf te vormen: Audi, DKW, Horch, en Wanderer. Het logo werd in 1932 ontworpen door August Horch.

Starbucks

Het Starbucks logo werd in 1971 ontworpen door Terry Heckler. De dubbelstaartige zeemeermin is geïnspireerd op een 16de eeuwse Noorse houtsnede. Het logo werd voor het eerst ingevoerd in 1987 en heeft in de loop der jaren verschillende herontwerpen ondergaan. Starbucks wilt gezien worden als een bedrijf met een grote maatschappelijke verantwoordelijkheid. Om die reden besloot Starbucks in 2011 het woord "koffie" uit hun logo te schrappen. In de toekomst zouden ze namelijk ook andere producten of producten zonder koffie aanbieden. 


Apple

Het Apple logo werd in 1977 ontworpen door Rob Janoff. Het eenvoudige ontwerp toont een afgebeten appel. De doorgebeten appel is ook een verwijzing naar Isaac Newton en zijn ontdekking van de zwaartekracht. In het begin bestond het Apple logo nog uit regenboogkleuren. In een interview heeft Jannof ooit gezegd: “De regenboogkleuren zijn gekozen omdat de Apple II Computer de eerste computer was met een kleurendisplay.”


Google

De eerste versie van het Google logo is ontworpen door een van de mede-oprichters van Sergey Brin. De huidige versie van het logo, ingevoerd in 2015, is een modernere en vereenvoudigde versie van het origineel. Google maakt sinds het begin al gebruik van de primaire kleuren.


Facebook

Het Facebook logo werd in 2005 ontworpen door Joe Kral en Cuban Coucil. Het eenvoudige ontwerp bestaat uit een kleine letter "f" en een blauwe achtergrond. Het logo werd voor het eerst geïntroduceerd in 2006 en heeft in de loop der jaren verschillende herontwerpen ondergaan. De huidige versie werd in 2019 geïntroduceerd. Facebook wil gezien worden als een bedrijf dat gemakkelijk te gebruiken is en voor iedereen toegankelijk. Daarom besloten ze een simpele kleine letter "f" in hun logo te gebruiken.


Twitter

Het Twitter logo werd in 2006 ontworpen door Simon Oxley. Het eenvoudige ontwerp bestaat uit een blauwe vogel met een witte achtergrond. De blauwe vogel moet de missie van het bedrijf voorstellen om het "wereldwijde stadsplein" te zijn waar mensen kunnen samenkomen en hun gedachten en ideeën kunnen delen. Twitter heeft in de loop der jaren verschillende herontwerpen ondergaan, maar het basisontwerp is altijd hetzelfde gebleven.


Amazon

Het Amazon logo werd in 2000 ontworpen door Turner Duckworth. Het ontwerp bestaat uit een gele pijl die van A naar Z wijst, en de ruime keuze aan producten van het bedrijf voorstelt. De pijl doet ook dienst als glimlach, die de klantgerichtheid van het bedrijf uitbeeldt. Amazon heeft in de loop der tijd verschillende herontwerpen ondergaan. De huidige versie werd in 2013 ingevoerd. Wil je ook een creatief logo zoals Amazon? Lees hier meer over topideeën voor een memorabel logo.


Walmart

Het Walmart logo werd in 1962 ontworpen door Sam Walton. Walmart is in Nederland misschien niet zo bekend, maar in Amerika kent letterlijk bijna elke inwoner het bedrijf. Het ontwerp van hun logo bestaat uit een witte ster op een blauwe achtergrond. De ster staat voor de missie van het bedrijf om de "laagst geprijsde detailhandelaar" te zijn. Ook Walmart heeft in de loop van de tijd verschillende herontwerpen ondergaan, maar ook hier is het basisontwerp altijd hetzelfde gebleven. Wist je trouwens dat het eerste logo ooit  in 1726 is ontworpen door William Caslon?


Bovenstaand zijn slechts een paar voorbeelden van hoe enkele van 's werelds beroemdste logo's tot stand kwamen. Elk logo heeft een uniek verhaal en betekenis erachter. Heeft jouw logo ook een verhaal?