10 vragen over SEO die wij het vaakst krijgen
Wanneer je een website hebt wil je natuurlijk goed vindbaar zijn voor jouw publiek.
Nu heb je al redelijk wat content op je website staan maar je bent nog steeds niet goed vindbaar. Je vraagt je dan natuurlijk af hoe dat komt en wat er nou precies moet gebeuren voordat je hoog in de ranking staat. Juist om deze reden hebben we een samenvatting gemaakt van 10 meest gestelde SEO vragen om jou hier een duidelijk en simpel antwoord op te geven zodat jouw website straks goed vindbaar is.
1. Waarom is goede SEO belangrijk?
Vrijwel iedereen gebruikt tegenwoordig Google om product informatie en diensten op te zoeken. Ongeveer 95% van het web verkeer kijkt alleen naar de 1e pagina van de zoekresultaten omdat ze er vanuit gaan dat de meest kwalitatieve of betere bedrijven bij de eerste zoekresultaten staan. Het verdiepen in SEO (Search Engine Optimalisation) draagt bij aan een hogere ranking en het generen van meer sales. Het grote voordeel is dat wanneer je eenmaal goed scoort binnen de zoekresultaten, je 'gratis' verkeer krijgt.
2. Kunnen jullie ons garanderen dat onze website op de eerste plek van Google komt te staan?
Het antwoord hier op is nee, wij kunnen nooit de 1e positie
in Google garanderen, niemand niet!
Op het moment dat er een bedrijf is die dat wel beweert, kun je er vanuit gaan
dat er word gebluft. Door het inzetten van de juiste middelen en tools kunnen
we er wel voor zorgen dat je goed vindbaar bent en zo hoog mogelijk in de
zoekresultaten van Google komt te staan. Bij veel van onze klanten behalen we fantastische resultaten. Maar, Google blijft een derde partij
waar wij geen directe invloed op hebben.
3. Wat word er nu precies gerankt door Google?
Vaak word er gedacht dat alleen de website word gerankt terwijl het eigenlijk de individuele webpagina’s zijn waar Google het meest naar kijkt. Zorg er dan ook voor dat er voldoende content op je webpagina’s staan zodat je makkelijker gerankt kan worden.
4. Wanneer je een zoekwoord vaak in een tekst gebruikt dan kom je toch vanzelf hoger in Google?
Het kan bijdragen aan een beter zoekresultaat maar het overmatig gebruik maken van een zoekwoord in de tekst kan Google bestraffen door je lager in de ranking te plaatsen. De tekst moet natuurlijk over komen. Je kunt vaak beter synoniemen en gerelateerde termen daar voor in de plaats gebruiken. Dit draagt bij aan de optimale gebruikservaring waar Google voor staat. Schrijf voor een bepaalde doelgroep en niet om hoger te ranken binnen Google. Hoger ranken binnen Google is een gevolg van goede content maken voor je bezoekers.
5. Zijn meta desciptions (omschrijving v.d. webpagina) nog belangrijk?
Een goed omschrijving van de betreffende web pagina is onmisbaar voor de vindbaarheid van de website. Door een duidelijke en mooi geschreven tekst te gebruiken in de meta omschrijving kun je potentiële bezoekers overtuigen om jouw website te bezoeken. Google weet meteen ook waar je pagina over gaat. Hou je beschrijving binnen de 160 tekens voor het beste resultaat.
6. Wat voor waarde heeft een blog voor mijn vindbaarheid?
Door gebruik te maken van blogs zorg je er voor dat er meer content op de website komt. Op die manier ontstaat er meer link diversiteit. Zo creëer je nieuwe zoekresultaten over bepaalde onderwerpen die van toepassing zijn bij jouw bedrijf.
7. Hoeveel woorden zijn er nodig voor een goede SEO-tekst?
De juiste hoeveelheid tekst voor een pagina of blog moet minimaal bestaan uit 250 woorden. Alles daaronder is te weinig. De hoeveelheid teks maakt het niet gelijk een sterke tekst. Zo moet je altijd rekening houden met de key-words, synoniemen, gerelateerde zoektermen en of je tekst op een natuurlijke wijze geschreven is.
8. Hoe komt het dat ik ben gezakt in de Google zoekresultaten?
Een daling in de zoekresultaten kan te maken hebben met een wijziging op de website, wijziging in het algoritme van Google, een penalty of een topic (gebeurtenis) waar ineens veel over geschreven word. Om dit exact te kunnen bepalen zul je o.a. de data van je website bezoekers moeten inzien. Bijvoorbeeld met Google Analytics.
9. Afbeeldingen hebben toch geen invloed op de zoekresultaten?
Ook de afbeeldingen hebben invloed op de zoekresultaten ondanks dat hier vaak anders over gedacht word. Het is belangrijk dat de bestandsnaam en omringende tekst overeenkomt met wat er word weergeven op de afbeelding.
10. Wat zijn de belangrijkste factoren voor een hogere ranking in Google?
Google kijkt altijd naar meerdere aspecten. Er is voor deze vraag dus geen specifiek antwoord omdat het in samenhang gaat met een aantal andere zaken zoals,
- Inhoud optimalisatie
- Pagina snelheid
- Merkkracht en Sociale signalen
- Domein
- gebruikerservaring