Ka-fong Mei • 24 oktober 2019

Je gaat een website laten maken. Waar moet je rekening mee houden?

Je wilt graag een website laten maken maar je weet niet zo goed waar je moet beginnen en wat er allemaal bij komt kijken. Om je zo goed mogelijk voor te bereiden voordat je de briefing in gaat vullen hebben wij voor jou een stappen plan samengesteld zodat je precies weet wat je zelf kunt doen ter voorbereiding en om je op weg te helpen om jouw website wensen in kaart te brengen.

1.Domein
Een goede domeinnaam is ‘’key’’ zo moet er rekening gehouden worden met de relevantie van de naam en de lengte. Want hoe langer een domein is hoe makkelijker het is om spelfouten te maken wat weer erg onhandig is als je meer bezoekers wil realiseren op jouw website. Vrijwel alle domeinen bestaan uit bedrijfsnamen. Stel je nou voor dat jouw bedrijfsnaam erg lang is dan kan er altijd gekeken worden voor een correcte afkorting. Naast de lengte en relevantie van het domein moet er ook gekeken worden of de door jou gekozen domein beschikbaar is. Begin ook altijd met een goede bedrijfsnaam bedenken.


2. Website stijl
Een goede website bestaat uit een herkenbare huisstijl, gebruiksvriendelijkheid, vindbaarheid en een mooi design. Er zijn meer dan 1 biljoen website en dus ook veel verschillende soorten webdesign ’s. Misschien ken je een bedrijf met een mooie website of heb je een website voorbij zien komen waarvan het design je erg aanspreekt. Voeg gerust de link van de website toe aan de briefing.
We moedigen onze klanten aan om juist deze websites toe te voegen aan de briefing omdat dit ons namelijk een beter beeld geeft van wat voor soort ontwerp jij mooi vind.


3. Afbeeldingen en foto’s
In de briefing kun je in de bijlagen afbeeldingen of foto’s toevoegen die ons op weg kan helpen bij het maken van jouw website. Denk hierbij aan foto’s van de werkplaats, winkel of een portret foto voor op de over ons pagina. Door dit te doen krijgen bezoekers een beter beeld bij jou bedrijf. Ook kunnen de juiste foto’s de website persoonlijker maken wat weer beter overeen komt met de huisstijl. Hou wel rekening met de kwaliteit van de foto’s die je wilt toevoegen. Hoe hoger de kwaliteit hoe beter het op je website staat. Maar houd er rekening mee dat een afbeelding met een te hoge resolutie de laad tijd van de pagina kan vertragen. Wij adviseren om afbeeldingen te gebruiken onder de 1MB.

4. Content
Jij kent jouw bedrijf en de branche waar in je werkt als geen ander. Juist daarom is het verstandig en handig om alvast wat tekst voor op de website uit te schrijven. Een kladversie is al meer dan genoeg zolang er maar duidelijk naar voren komt wat jouw bedrijf aanbied en waar het bedrijf voorstaat. Vanuit daar kunnen we de website opvullen met informatie die je als bedrijf wilt overbrengen aan de bezoekers. Het is ook mogelijk dat je zelf geen idee hebt wat je nou precies aan content moet schrijven voor op de website. Voor een goed geschreven tekst hoef je geen schrijver te zijn. Hier onder hebben we een aantal vragen samengesteld die je kunt beantwoorden om je te helpen met het begin van jou persoonlijke content.

Wat is jullie missie en vissie?
Wat voor diensten of producten bied jou bedrijf aan?
Wil je de bezoekers met u of je aanspreken?
Hoelang bestaat het bedrijf?
Welk probleem los jij op voor je doelgroep?


Nu je goed voorbereid bent kan je er vanuit gaan dat de briefing alle nodige informatie bevat die nodig is om jou website te ontwerpen naar jou wensen en behoeften. Stel je voor dat je toch nog wat wilt aanpassen of een nieuwe inspiratie hebt gevonden laat het ons dan gerust weten. Wij verwerken dan zo snel mogelijk de aanpassingen om jou droom website te realiseren.