R Hadad • 19 juli 2021

Het Ikea logo. Hoe is het ontstaan?

Ikea Logo

IKEA is een Zweeds woonwarenhuis dat woonartikelen verkoopt aan klanten over de hele wereld. Met gedurfde kleuren en een ovaal logo weerspiegelt het ontwerp van IKEA hun Scandinavische roots en is het tegelijkertijd creatief met twee contrasterende kleuren (geel en blauw). Deze komen ook terug in de letters van de bedrijfsnaam en het iconische symbool van het bedrijf die beide verschillende variaties op ronde vormen of cirkels gebruiken.

Het bedrijf IKEA is een Zweeds bedrijf dat in 1943 werd opgericht door Ingvar Kamprad. IKEA is een acroniem van de voor- en achternaam van de oprichter, Elmtaryd (de boerderij die zijn ouders runden), Agunnary (zijn woonplaats). In zijn jonge jaren verkocht Invar lucifers van deur tot deur om geld te verdienen voor boodschappen terwijl hij tijdens de Tweede Wereldoorlog bij familieleden woonde omdat beiden gesneuveld waren. Zijn ondernemingsgeest bracht hem ertoe kantoorbenodigdheden, vislijsten - en vervolgens meubels te gaan verkopen toen meer mensen na de Tweede Wereldoorlog naar een nieuw huis verhuisden. Hij lanceerde een catalogus die voldeed aan de groeiende vraag van klanten die hun eigen meubilair wilden maar geen hoge prijzen of ingewikkelde keuzes wilden. De catalogus hielp hen snel te vinden wat ze nodig hadden door middel van foto's in plaats van lange beschrijvingen. 

Het eerste logo van Ikea

Het IKEA logo heeft niet altijd dezelfde kleuren gehad als nu. De eerste versie, gemaakt in 1951, was heel anders dan wat we vandaag zien. De vorm was niet rond maar meer ovaal en donkerrood in plaats van blauw/geel. 

Maar dit duurde niet lang! In 1952 werd het ontwerp gewijzigd in een veel eenvoudiger ontwerp met cursieve letters die kleiner waren dan voorheen - en KVALITETS GARANTI (gegarandeerde kwaliteit) gedrukt op de buitenste rand. Dit zou nog tientallen jaren blijven tot 1991, toen het uiteindelijk werd vervangen door een eenvoudig "IK" logo bestaande uit drie horizontale strepen - twee gele naast elkaar, gevolgd door een oranje streep op de rechterbovenhoek. 

Het Ikea logo door de jaren heen

Sinds 1952 heeft IKEA een logo dat erg lijkt op het logo dat we vandaag kennen. De naam van het bedrijf wordt geschreven in vierkante hoofdletters en het lijkt alsof ze alles gekanteld hebben vanwege enkele veranderingen door de jaren heen met kleuren. Bruin wordt niet veel gebruikt voor branding, maar veel mensen associëren deze kleur nog steeds met stabiliteit en degelijkheid en dat waren toen ook beide dingen die Ikea meubelen!

In 1967, na verschillende versies en variaties, kregen we eindelijk het logo dat als basis zou dienen voor alle toekomstige logo's van IKEA. De cirkel van het oorspronkelijke logo werd omgevormd tot een ovaalvormig kader met een blauwe achtergrondkleur en gele tekst om "the sunny side up" te symboliseren Deze nieuwe vorm, die symbool staat voor geluk, is ook gebruikt door vele andere bedrijven, zoals Toyota, die het hebben aangepast in hun eigen merkidentiteit. Lees meer over hoe wereldberoemde logo's tot stand kwamen

Tijd voor een redesign (2019)

Knoei niet met iets goeds. Het Zweedse bedrijf bestaat al sinds 1943 en het logo is ondertussen iconisch. In 2019 hebben ze toch het logo aangepast. Het ging echter maar om kleine veranderingen. De kleuren werden behouden en de afmetingen, spatiëring en *schreef werden aangepast. Eerst zijn de letters iets dichter bij elkaar gebracht; vervolgens is de binnenste ovale vorm iets ronder gemaakt, waardoor de buitenste vorm van het logo vierkanter lijkt dan voorheen en niet meer zo lang is als bij de vorige versie, met langere zijden voor beide horizontale lijnen, zodat ze nu korter zijn aan de linkerrand, maar langer aan de rechterhoek - tot slot zijn ook die mooie letterranden gladgestreken voordat het nieuwe ontwerp definitief werd.

* Een schreef is het lijntje dat bij de letters van bepaalde lettertypen als afsluiting dwars op de uiteinden van de letterlijnen staan


How can Ikea inspire you when creating your logo?

De ontwerpers van het IKEA logo hadden een duidelijke visie voor ogen toen ze kozen voor de kleuren blauw en geel. Deze twee tinten zijn niet alleen representatief voor Zweden, waar Ikea werd opgericht, maar staan ook voor positieve eigenschappen zoals vertrouwen, kalmte, optimisme en overvloed.

Het succes van IKEA is grotendeels gebouwd op het gebruik van hun naam in een pakkend en passend lettertype. Wees niet bang om te doen wat zij hebben gedaan. Kies een lettertype dat de waarden van je bedrijf oproept en tegelijkertijd voldoet aan de behoeften voor effectieve branding.

Het bedrijf is altijd in staat geweest om het belangrijkste element van zijn logo als naam te gebruiken, zoals Franse luxemerken doen. Wees niet bang om dit met jouw bedrijf ook te proberen; je hoeft alleen maar een lettertype te kiezen dat weergeeft wat je verkoopt en wie je bent. Bij het zien van het logo van IKEA willen ze dat mensen aan hun meubels denken. Het logo straalt daarom stabiliteit uit.

Tot slot, je weet nu dat het IKEA logo niet altijd blauw en geel is geweest. Je weet nooit hoe een bedrijf in de loop der tijd zal evolueren en het is belangrijk dat je logotype met je mee evolueert. Dus wil je een logo laten ontwerpen ? Laat je dan inspireren door wat jou als organisatie uniek maakt, maar kijk ook terug naar waar het allemaal begon bij het creëren van een tijdloos merkbeeld op basis van de oorspronkelijke ontwerpprincipes.
Share by: